Getuigenissen

“[h]ARS zet jonge talenten in de kijker” 
– Jurgen Francis, Managing director Sales & Marketing Acerta

Acerta is al 20 jaar een gevestigde naam is als hr-expert met een hart voor mensen. Om dit jubileum te vieren kozen we voor een gepast geschenk in samenwerking met vzw [h]ARS.

Toen ik voor de eerste keer iets over vzw [h]ARS hoorde, liep ik meteen warm voor dit sociaal-artistiek project.

“Je weet het wel, vzw [h]ARS van de schilderijtjes als cadeautjes met een persoonlijke boodschap.”

Het project heeft niet alleen als doel om de school Sint-Gerardus in Diepenbeek te ondersteunen, maar vertrekt ook vanuit de talenten van de kinderen & jongeren. Want iedereen verdient de kans om zijn of haar talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Achter elk kunstwerk zit een persoonlijk verhaal. Op een vrije en creatieve manier tonen ze iets dat hen heeft geraakt of iets dat bij hen leeft. Stuk voor stuk zijn het erg originele kunstwerken en zijn het talenten om in de gaten te houden.

[h]ARS, de andere kant van het spectrum
– Luc Jeurissen, Eigenaar & CEO Trixxo

Hasselt – Trixxo engageert zich maatschappelijk voor hun eindejaarsgeschenken in samenwerking met vzw [h]ARS. We gingen in gesprek met Kristof Tilkin, Business partner bij Trixxo over deze samenwerking.

In 2021 waren we op zoek naar een mooi alternatief voor de traditionele relatie- en personeelsgeschenken. De huidige, jonge generatie willen fijn samenwerken en hoeven hiervoor geen cadeau. Het maatschappelijke draagvlak van eindejaarsgeschenken is helemaal aan het veranderen, zegt Kristof. 

“Alle klassiekers zoals een fles wijn, een boeketje bloemen, een gadget of chocolade, dat hebben we allemaal al gehad. Daar zijn klanten heel blij maar we zoeken iets origineel. En dat is wel het minst wat je kan zeggen, de kunstwerkjes zijn zeer origineel!”

De leerlingen van Sint-Gerardus uit Diepenbeek zijn echte kunstenaars. Zij maken kunstwerken die vzw [h]ARS uitbrengt op verschillende materialen. Met een QR-code op de werken wordt een filmpje met het unieke verhaal van de jongere en zorginstelling toegevoegd. Op deze manier schenken ze een kunstwerk aan onze klanten en steunen bovendien een mooi sociaal geëngageerd doel. 

“Dit jaar herhalen we dit traject integraal. We weten nog niet juist wat het gaat worden, maar dit jaar gaan het geen schilderijtjes zijn, maar beschilderde voorwerpen.”

Deze geschenken vormen voor onze medewerkers een fijne, positieve voet tussen de deur bij het jaarlijks bezoek aan onze klanten. Dit sociaal artistiek project heeft erg veel raakpunten met onze huidige samenleving. Iedereen heeft kinderen of kent wel iemand met kinderen. Daarnaast zijn er ook heel erg veel mensen die een kind met een uitdaging of een kind dat begeleiding nodig heeft kent. Hier zijn we enorm van verschoten hoeveel mensen dit kennen. Mensen hebben aandachtig geluisterd naar het verhaal van vzw [h]ARS en dit prachtig initiatief ter ondersteuning van de jongeren. Iedereen had dezelfde mening, “awel dat vind ik nu knap.”.

Een leuk weetje! Luc Jeurissen, eigenaar en CEO van de bedrijvengroep Trixxo is fiere peter van vzw [h]ARS. 

[h]ARS is én een artistiek project én een sociaal project. Ontdek de kunstwerken op h-ars.be.

“[h]ARS, geen 1-op-1 verhaal maar 1-op-velen”

– Dirk Ector, CEO ADD

ADD engageert zich maatschappelijk voor hun eindejaarsgeschenken in samenwerking met [h]ARS. We gingen in gesprek met Dirk Ector, CEO bij ADD over deze samenwerking.

Dirk vertelt ons dat de samenwerking met [h]ARS historisch is gegroeid. In kader van zijn mandaat bij “Een Hart voor Limburg” kwam hij in contact met Sint-Gerardus. Hij kreeg een rondleiding en zegt het volgende daarover:

“Ik was daar redelijk van aangedaan. Enerzijds is dat het leven waar we niet altijd bij stil staan, zowel op niveau van de kinderen, als op het niveau van de ouders. Maar vooral ook de mensen die daar dagelijks het beste van zichzelf geven om alles in de juiste richting te stroomlijnen.”

Sinds 1,5 jaar is hij CEO bij ADD en wilde hij meteen zijn inspanningen voor goede doelen verderzetten. De insteek dat [h]ARS heeft gevonden is bijzonder. De jongeren maken kunstwerken die daarna worden geselecteerd door professionals in de kunstsector en op een canvas of ander materiaal worden gedrukt. Daarnaast is er de mogelijkheid om een persoonlijke boodschap toe te voegen.

“Dat vind ik een heel leuke formule om het aangename aan het nuttige te koppelen.”

Daarnaast is het verhaal van [h]ARS een verhaal dat meegenomen kan worden naar anderen. Het is niet alleen ADD die van [h]ARS afneemt, maar ADD praat ook over [h]ARS ver buiten de provinciegrenzen. Tijdens de relationele gesprekken met klanten of partners nam Dirk een kunstwerk van [h]ARS mee. De gesprekken gingen verder dan slechts de commerciële relatie.

“We kregen dikwijls de reactie van onze klanten en partners dat ook zij bezig zijn om gelijkaardige initiatieven voor een vergelijkbare of andere doelgroep. Zo zie je maar dat heel wat mensen het hart op de juiste plaats hebben om naar de business ook met dat soort van zaken bezig te zijn. Door het verhaal van [h]ARS te vertellen, leer je jouw klanten en partners op een heel andere manier kennen. Zij vertellen hun verhalen vanuit hun eigen leefwereld. Je leert dus ook de mens achter de commerciële relatie kennen.”